Filtry cząstek stałych DPF FAP GPF

Filtry cząstek stałych DPF FAP GPF

Filtry cząstek stałych

Schemat i zasada działania filtra DPF FAP oraz GPF

Jest to identyczne rozwiązanie jak katalizator o podobnej budowie, z tą różnicą że wewnętrzna struktura kanalików, jest większa niż w przypadku katalizatorów. Wkład filtra posiada porowate ścianki, a wlot i wylot kanalików na przemian jest zaślepiony raz na wejściu raz na wyjściu wkładu. Struktura porów jest mniejsza niż cząstki sadzy, wobec czego cząstki te zatrzymywane są wewnątrz filtra aby docelowo zostać dopalone:

Praca filtra nadzorowana jest przez czujniki. Dla każdego rodzaju filtra scehmaty zastosowane do kontrolowania prawidłowej pracy różnią się od siebie, ale ogólnie jak na schemacie powyżej; czujnik sprawdza ciśnienie gazów dolotowych od silnika względem gazów wylotowych z czujnika DPF FAP i informuje sterownik o poziomie zapełnienia filtra. W przypadku wykrycia zbyt dużej różnicy ciśnień na desce rozdzielczej powinna pojawić się stosowna ikonka informująca nas o tym, że filtr należy wymienić lub idealnym rozwiązaniem w takim przypadku jest regeneracja filtra.

Regeneracja to idealne rozwiązanie, które oszczędza czas i zachowuje jakość niezbędną do prawidłowej pracy podzespołów!

Dlaczego nie należy usuwać filtrów i dlaczego regeneracja?

Jest wiele sposobów regeneracji czyli czyszczenia filtrów, ale tylko metoda i technologia stosowana w naszej firmie daje skuteczne rezultaty pozwalające usunąć zanieczyszczenia i skutecznie oczyścić filtr przy czym jest zupełnie bezinwazyjna dla filtra. Metoda ta także stosowana jest przez nas do oczyszczania katalizatorów. Pozwala to zaoszczędzić przede wszystkim pieniądze jako iż koszt regeneracji jest znacznie tańszy aniżeli zakup nowego filtra a osiągnięte rezultaty zbliżone są do parametrów nowego podzespołu.

Absolutnie pod żadnym pozorem nie powinniśmy usuwać filtra cząstek stałych. Po pierwsze jest to nielegalne i powoduje zaniżenie wartości samochodu, a w trakcie kupna mamy obowiązek poinformować kupującego o fakcie, że pojazd nie posiada filtra gdyż został usunięty. Usunięcie filtra DPF lub FAP, może spowodować problemy w przyszłej diagnostyce związanej z naprawą silnika i układu wydechowego ze względu na zmianę parametrów pracy sterownika. Ostatnim aspektem jest oczywiście ochrona środowiska. Usuwając filtr, zanieczyszczamy nadmiernie środowisko, co w krajach Unii Europejskiej jest niedopuszczalne i w wyniku kontroli lub wizyty na stacji diagnostycznej może zakończyć się zatrzymaniem pojazdu.

Wypalanie filtra DPF FAP i GPF

Wyróżniamy trzy rodzaje filtrów cząstek stałych. Filtry DPF oraz FAP montowane w pojazdach z silnikami diesel oraz filtry GPF w benzynowych. Generalnie zasada działania filtrów cząstek stałych jest stosunkowo prosta. Gromadzą one bowiem sadzę, a później w wyniku wysokiej temperatury jest ona spalana. Informują o tym czujniki przed i za filtrem, które poprzez dużą różnicę ciśnień informują sterownik, że wkład nie ma dostatecznego przepływu spalin i uruchamiany jest proces dopalania sadzy.

Jaka jest różnica pomiędzy FAP i DPF oraz GPF?

Jak już było wspomniane, DPF i FAP dedykowane są do silników diesel. FAP stosowane są we francuskich samochodach, głównie koncernu PSA do paliwa wykorzystywany jest dodatek znany jako Eolyss. Specjalny układ sterowany komputerowo dawkuje ten dodatek do zbiornika z paliwem automatycznie. Dodatek ten powoduje, że temperatura potrzebna do wypalania sadzy nie musi być aż tak wysoka jak przy DPF.

Wypalanie filtra cząstek stałych

Wyróżniamy kilka trybów wypalania filtrów cząstek stałych (pasywny, aktywny i wymuszony). Przy filtrach DPF (a także GPF) wypalanie odbywa się w trybie aktywnym (na postoju) gdyż wymagana temperatura wypalania jest wysoka. Aby ją osiągnąć należy „chwilę” poświęcić.  Jeżeli chodzi o FAP typowym trybem służącym do wypalania jest tryb pasywny. Jak już było wspomniane, temperatura dzięki Eolyss nie musi być tak duża, więc w trakcie jazdy filtr ten wypala się samoczynnie. Samochód informuje nas o konieczności wypalenia filtra, wtedy zalecane jest utrzymanie prędkości na poziomie 60km/h lub wyżej oraz redukcję biegu aby osiągnąć około 4.000 RPM. W ten sposób filtr osiąga odpowiednią temperaturę.

WIĘCEJ INFORMACJI >>